Struktura Ja a integrącja zachowania się

Mówiąc, że Sieć Poznawcza może być przedstawiona jako „wielowymiarowa przestrzeń psychologiczna”, w której są rozmieszczone reprezentacje przedmiotów, opisujemy mechanizm, którego przejawy są każdemu najdokładniej znane. Czymże innym jest nasz świat subiektywny niż nieustannym tokiem wyobrażeń i idei o różnym zabarwieniu emocjonalnym, które „wspierają się” na „twardym gruncie” naszej wiedzy o tym, kim jesteśmy, gdzie się znajdujemy, co nas otacza, jacy ludzie, jakie zbiorowości, przedmioty, instytucje, twory przyrody i kultury stanowią rzeczywistość, w której się obracamy. Owa „twarda” wiedza wynika stąd, iż owe przedmioty, ludzie, idee, zbiorowości, twory kultury, środowisko przyrodnicze zostały w naszym umyśle „zarejestrowane” i utworzyły w nim rozbudowane siatki pojęciowe i obrazowe; że ustabilizowały swoje miejsca w nim do tego stopnia, iż wiedza o ich cechach i położeniu stała się dla nas oczywistością. Szczególną rolę wśród obiektów reprezentowanych w Sieci Poznawczej odgrywa zapis doświadczeń odnoszący się do podmiotu jako takiego — do samego siebie.

error: Content is protected !!