Sieć Wartości

W tworzących sią w umyśle dziecka wyobrażeniach przedmiotów i sytuacji tkwi od początku pewien „ładunek emocjonalny” związany z tym, iż każde z nich ma zdolność wywoływania jakichś emocji; tak więc są przedmioty, na które można się wspinać, które wydają atrakcyjne dźwięki, mają atrakcyjny smak, poruszają się w sposób budzący zaciekawienie, są przyjemnie ciepłe i miękkie, albo są ostre, sprawiające ból, parzące, okazujące siłę i mogące dziecko czegoś pozbawić lub też okazujące łagodność i mogące dziecku dać coś dobrego itd. Można powiedzieć, że świat dziecka wypełniony jest przedmiotami i zdarzeniami znaczącymi emocjonalnie. Znaczenie ich bywa zmienne, zależnie od stanu dziecka, np. ten sam przedmiot, który u dziecka zdrowego, najedzonego i znajdującego się w znanym mu miejscu będzie budzić zaciekawienie i chęć zabawy, u dziecka zmęczonego, głodnego, znajdującego się w obcym miejscu wywołać może lęk. . W miarę powtarzania doświadczeń znaczenia emocjonalne przedmiotów (miejsc, sytuacji) utrwalają się mniej lub bardziej. Co więcej, w umyśle dziecka zaczyna tworzyć się swoista „mapa” otoczenia, która porządkuje doświadczenie z punktu widzenia jego znaczenia emocjonalnego. Dzięki tej „mapie” to, co dziecko spotyka, zaczyna być rozpoznawane jako przyjemne bądź nieprzyjemne, jako zawierające zapowiedź satysfakcji lub zapowiedź niebezpieczeństwa.

Cześć, mam na imię Andrzej i witam Cię na moim blogu! Znajdziesz tu wiele ciekawych wpisów na temat rodziny, życia społeczeństwa a także wiele innych! Polecam!
error: Content is protected !!