Wychowanie a Resocjalizacja

Przytoczone przykłady wskazują wyraźnie, iż postępowanie wychowawcy nie może być projektowane w izolacji od postępowania odwołującego się do innych niż symbole środków. Wynika to stąd, iż możliwość i efektywność wychowania zależą od pozapsychicznych stanów wyjściowych (stanu organizmu, jego otoczenia), decydujących, gdyż stanow;ią niezbędne warunki takich czy innych zmian w sferze dyspozycji psychicznych. Dlatego też w praktyce osoba występująca w roli wychowawcy musi niejednokrotnie organizować tego rodzaju warunki, chociaż ich stworzenie nie należy, rzecz jasna, do kompetencji wychowawcy, ale do kompetencji np. lekarzy czy pracowników urzędu zatrudnienia. Osoba pełniąca funkcję wychowawcy musi także troszczyć się o organizowanie odpowiednich sytuacji wychowawczych, w których stosowane środki oddziaływania mogą osiągać maksymalną efektywność. Możemy więc powiedzieć, iż działalność wychowawcza to posługiwanie się symbolicznym komunikowaniem oraz stwarzanie warunków decydujących o skuteczności tego rodzaju środków.

error: Content is protected !!