W procesie uczenia się występuje również tzw. generalizacja reakcji

Polega na tym, że wzmacnianie dodatnie określonych reakcji zwiększa prawdopodobieństwo występowania analogicznych reakcji w odmiennych sytuacjach. Tak np. odpowiednie nagradzanie za punktualność w nauce szkolnej może zwiększyć prawdopodobieństwo podobnego ustosunkowania się do obowiązków związanych z pracą zawodową. Zdaniem zwolenników teorii uczenia się, podstawowe fakty składające się na generalizację bodźca i generalizację reakcji dotyczą zarówno prostych odruchów, jak i złożonego zachowania się dowolnego, a więc i czynności człowieka. Tak więc każda reakcja może być wywołana nie tylko przez jeden bodziec, ale i przez pewną klasę podobnych bodźców. Również każdy bodziec może wywoływać nie tylko jedną reakcję, ale wiązać się z pewną klasą reakcji. W wypadku odruchów bezwarunkowych zakres generalizacji jest zdeterminowany przez wrodzoną strukturę układu nerwowego, natomiast w wypadku – mniej lub bardziej złożonych reakcji warunkowych zakres generalizacji jest modyfikowany przez doświadczenie.

error: Content is protected !!