Trzeci typ konfliktów

Zachodzą w toku respektowania złożonego ideału wychowawczego, jest innego rodzaju. Otóż jeśli np. chcemy, aby w efekcie końcowym nasz wychowanek posiadał dwie cechy Ci i Ci, można to osiągnąć na skutek tego, iż realizacja pierwszej z tych cech prowadzi z racji przyczynowych prawidłowości następstwa zdarzeń do likwidacji lub przynajmniej silnego osłabienia drugiej z nich. Niejednokrotnie postuluje się, aby wychowanek posiadał rozległą znajomość kultur i społeczeństw żyjących w różnych częściach świata i w różnych czasach, a równocześnie aby wartości swojej społeczności uznawał w sposób możliwie pozbawiony wszelkich wahań i aby nie miał wątpliwości, iż dane mu jest żyć w najwspanialszym ze wszystkich możliwych krajów i w najwspanialszej kulturze. Tymczasem realizacja pierwszego z tych celów, który polega na rozszerzeniu wiedzy porównawczej, niemal nieuchronnie wywołuje osłabienie szans realizacji drugiego z nich, osłabiając przekonanie, że społeczeństwo, w którym żyje, jest najlepszym ze wszystkich możliwych. W pewnych kręgach kulturowych wychowuje się ludzi w przeświadczeniu, iż interes osobisty, zwłaszcza mierzony w kategoriach materialnych i porównywany do sukcesu innych ludzi, jest najwyższą miarą ludzkiej wartości, a potem wyraża się zdziwienie, iż nie udaje się ukształtować bezinteresownego, „ciepłego” stosunku do ludzi.

Cześć, mam na imię Andrzej i witam Cię na moim blogu! Znajdziesz tu wiele ciekawych wpisów na temat rodziny, życia społeczeństwa a także wiele innych! Polecam!
error: Content is protected !!