Posiadanie jakiegoś systemu wartości jest konieczne

Jeżeli chcemy podjąć jakąkolwiek decyzję. Nie można bowiem podejmować decyzji ani na podstawie informacji pozwalających opisywać rzeczywistość, ani na podstawie informacji pozwalających ją ocenić. Wyobraźmy sobie, że dwaj ludzie, Jan i Józef, przebywający na urlopie nad morzem, dowiadują się, że dzień jutrzejszy będzie bardzo słoneczny. Ich decyzja będzie odmienna zależnie od tego, jaką wartość ma dla nich przebywanie w miejscach nasłonecznionych. Jeżeli Jan nie chce przebywać w takich miejscach, bo mu lekarz zabronił opalania, jego decyzja dotycząca programu spędzenia dnia będzie odmienna od decyzji Józefa, który lubi się opalać. Ale ich decyzje mogą być odmienne także wtedy, kiedy oceniając podobnie opalanie się będą mieli różne informacje na temat pogody. I tak, Jan, który usłyszał od Wicherka, że będzie słonecznie, zdecyduje się na spędzenie czasu nad morzem, natomiast Józef, który dowiedział się od rybaka, że będzie lało, umówił się na bridża. Określenie więc przyjętego systemu wartości i związanych z tym norm jest konieczne, jeżeli interesuje nas problematyka zaleceń ukierunkowujących decyzje, a taką problematyką zajmuje się metodyka wychowania. Nie jest więc to nauka ideologicznie neutralna i być nią nie może, jeżeli istotnie ma służyć pomocą praktyce. Znajduje to wyraz w treści zaleceń metodyki wychowania, która szuka twierdzeń doniosłych społecznie i eksponuje problematykę ważną z określonego punktu widzenia.

error: Content is protected !!