Obiekty wychowawcze

Mając na względzie podstawowe kategorie obiektów wychowawczych, można by wyróżnić odmiany rzeczywistości wychowawczej. Jeżeli zgodzimy się przyjąć za podstawę wyróżnienia nauki pedagogicznej rodzaj obiektów wychowawczych wchodzących w skład rzeczywistości wychowawczej, którą się ta nauka zajmuje, to możemy z kolei wyróżnić odmiany pedagogiki. Podstawą takiego wyróżnienia mogą być cechy osoby wychowywanej, osoby wychowującej oraz sytuacji wychowawczej. Wyróżniamy więc: szkolną pedagogikę dzieci i młodzieży lub dorosłych oraz pozaszkolną pedagogikę dzieci i młodzieży lub dorosłych. Możemy także mówić o pedagogice rodzinnej (rodzice, dzieci, sytuacja domowa) czy np. o pedagogice wojskowej (żołnierze, oficerowie, sytuacja wojskowa). Możemy wyróżnić też pedagogikę specjalną; jej przedmiotem jest rzeczywistość wychowawcza, w skład której wchodzą, w swym stanie wyjściowym: osoby niedostosowane (ze względu na stan zdolności lub skłonności, bądź i zdolności i skłonności) do szerszych struktur społecznych, wychowawcy zdolni i skłonni do oddziaływań wychowawczych na tego rodzaju osoby oraz specjalne sytuacje wychowawcze, warunkujące odpowiednie nauczanie, opiekę i terapię.

Cześć, mam na imię Andrzej i witam Cię na moim blogu! Znajdziesz tu wiele ciekawych wpisów na temat rodziny, życia społeczeństwa a także wiele innych! Polecam!
error: Content is protected !!