Metodyka wychowania nie tylko rejestruje różnorakie twierdzenia ukierunkowujące

Zdaniem cytowanego autora przedstawione zróżnicowanie przewidywań ma charakter względny i to zarówno w skali jednostkowej, jak i społeczno-historycznej. Tam bowiem, gdzie jeden człowiek może czynnie ingerować, drugi musi przystosowywać się do zdarzeń, które nie zależą od jego wpływu. Metodyka wychowania nie tylko rejestruje różnorakie twierdzenia ukierunkowujące, ale stara się je zweryfikować. Metodyka wychowania stara się także gromadzić takie twierdzenia, z których mogą wynikać zasady, reguły i dyrektywy doniosłe praktycznie. Metodyka wychowania rejestruje przede wszystkim twierdzenia oznaczające np. zależności przyczynowe, jakie zachodzą między zdarzeniami, które określimy jako działanie odwołujące się do pomocy układu wychowawczego, czyli działanie wychowawcze, a zdarzeniami stanowiącymi skutki tych działań. Równocześnie metodykę wychowania interesują twierdzenia celowościowe, tj. takie, z których mogą wynikać przewidywania mające walory interwencyjne lub adaptacyjne. Zatem metodyka wychowania gromadzi twierdzenia o zależnościach między trzema odmianami zdarzeń.

error: Content is protected !!