Funkcje zewnętrzno-wynikowe

Charakteryzując układ wychowawczy zwrócimy, w pierwszym rzędzie, uwagę na tę funkcję układu, którą określa się za pomocą terminu „socjalizacja”. Można by więc powiedzieć, że układ wychowawczy jest takim układem socjalizującym, w którym dokonują się działania świadomie powodujące procesy socjalizacji. Zgodnie z ujęciem funkcji układu (systemu) społecznego, proponowanym przez T. Parsonsa, socjalizację traktowaną jako funkcję układu wychowawczego należałoby zaliczyć do funkcji zewnętrzno-wynikowych. Wskazując bowiem na socjalizację, wskazujemy tym samym na przysposabianie do pełnienia ról społecznych decydujących o statusie człowieka w społeczeństwie. Jest to funkcja zewnętrzna, ponieważ dotyczy zewnętrznego środowiska, w którym tkwi układ. Jest to także funkcja wynikowa, ponieważ określa wynik ukierunkowujący czynności ludzi wchodzących w skład układu.

error: Content is protected !!