Elementy i struktura

Omówione wyżej funkcje układu wychowawczego są konsekwencją istnienia jego składników, czyli elementów mniej lub bardziej efektywnej funkcjonalnie struktury. Elementy te są to role społeczne (elementy personalne) oraz ich zespoły, czyli podsystemy, a więc części składowe (elementy grupowe) szerszej organizacyjnej całości. I tak np. elementami personalnymi takiego układu wychowawczego, jakim jest zakład poprawczy, są role społeczne: wychowawcy, nauczyciela, psychologa, lekarza itp. Natomiast elementami grupowymi wspomnianego układu instytucjonalnego są: internat, szkoła, biblioteka, ośrodek psychologa, gabinet lekarzy, ośrodek półwolnościowy itp. Należy stwierdzić, że funkcjonowanie instytucji zależy, także od tego, czy członkowie instytucji są skłonni odbierać odpowiednie informacje i reagować w sposób umożliwiający współpracę. To z kolei zależy od wartości takiego zachowania, czyli od pobudzeniowych walorów sygnałów docierających do członków instytucji. Nie jest więc możliwe funkcjonowanie instytucji bez zależności, która łączy jej członków i sprawia, że przekazywane sygnały mogą dla nich mieć wartość stymulującą.

error: Content is protected !!