Chodzi tu więc o różnego rodzaju kolizje między celami

Przejdźmy teraz do omówienia spraw związanych z niebezpieczeństwem nierealności programu wychowawczego wynikającej z kolizji między celami doniosłymi strategicznie. Chodzi tu więc o różnego rodzaju kolizje między celami, których realizacja decyduje o urzeczywistnianiu nadrzędnych celów, do których można zredukować socjalistyczny ideał wychowawczy. Po pierwsze, sprzeczności między doniosłymi strategicznie celami postępowania wychowawczego mogą wystąpić wówczas, gdy cele wychowawcze nie są relatywizowane do odnośnych sytuacji. Może się zjawić tego rodzaju sprzeczność i wtedy, kiedy cele programu wychowania, jakkolwiek zrelatywizowane lub mające charakter specyficzny (a więc nie uniwersalny), są odnoszone do tych samych ludzi w takich samych sytuacjach. Drugi typ konfliktów między celami wychowawczymi zachodzi wówczas, gdy formułując cele wychowawcze nie uwzględnia się „pojemności” osobowości wychowanka czy też „przepustowości” procesów wychowawczych, które są, w tym czy innym zakresie, ograniczone. Z pewnego punktu widzenia nie ma żadnych powodów, dla których np. człowiek nie mógłby uprawiać łącznie i muzyki, i sportu, ale jeżeli domagamy się mistrzostwa w obu tych dziedzinach, narażamy się na niepowodzenie, gdyż, jak wiadomo, wybitni mistrzowie sportu nie są niemal nigdy mistrzami np. światowej pianistyki.

Cześć, mam na imię Andrzej i witam Cię na moim blogu! Znajdziesz tu wiele ciekawych wpisów na temat rodziny, życia społeczeństwa a także wiele innych! Polecam!
error: Content is protected !!